om hur kaffet och morgontidningen kan förstöra en morgon

Förväntan om en härlig morgon, en bra start på dagen. Solen skiner och det är varmt ute. Morgontidningen ligger färsk på köksbordet. 
En kopp kaffe med för lite mjölk så det blir en grådaskig färg. Mitt i all stress hittar jag min kaffekopp, kaffet är ljummet och gammalt. Morgontidningen som låg helt ostörd på köksbordet togs snabbt av mannen i huset, magin att få vara den första som tar del av tidningen finns inte. 

Musik. För att kompensera denna usla start. Precis när musiken ska rädda mig från allt ont bryter det ut ett gräl i hallen. Alla skäller på varandra och jargongen blir värre och värre ju mer klockan tickar. 
Efter en lång och plågsam tid är huset tomt. 
Bara i huvudet lever den underbara morgonen kvar. Att försöka sova bort problemet hjälper inte, tårarna rinner och hopplösheten är ett faktum. 

På radion är klockan nio och det är dags för nyheter. Ett beslut till att få till en härlig morgon. Det ska gå. 
Dörren stod öppen och släppte in den sena vårluften och fåglarna kvittrar stillsamt med varandra. Musiken är i centrum och en tallrik fil på bordet så finns den nästan där. En härlig morgon och en bra start på dagen. 

När molnen skymmer solen är ingenting förlorat, solen kommer tillbaka. Precis som att en härlig morgon är skymd av moln, morgonen kommer tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0